Před pár lety jsem na facebook psal o raných šumperských fotografech, které známe z reverzů vizitkových fotografií té doby, o A. Glöcknerovi z 60. let 19. století a jeho nástupci, B. Glöcknerovi. Tak si to teď upřesníme: A. Glöckner byl Anton a zemřel v Šumperku roku 1882 v udaném věku 73 let. Ale ohledně nástupce si sypu popel na hlavu. Samozřejmě že to kromě syna mohla být taky vdova! Bertha Glöcknerová se uvádí jako fotografka v živnostenském soupisu z roku 1884 a o pět let později umírá v udaném věku 77 let. Nezdvořilé to ode mě bylo tím spíš, že jsem „B. Glöcknerovi“ prve přisoudil nevšední ochotu k fotografickému experimentu – jako by to snad ženy vylučovalo… Nicméně vkrádá se přece jen pochybnost. U Glöcknerů se učil a jejich pardubickou filiálku později vedl významný fotograf Josef Pírka. V době Bertina vdovství měl být už v Pardubicích. Je to tak, že v sobě tvůrčí potenciál objevila vdova Glöcknerová po sedmdesátce, anebo byla jen majitelkou živnosti a mladý Pírka z Pardubic do Šumperka přece jen dojížděl odbavovat zakázky?
Leccos se také s pomocí kolegů podařilo upřesnit ohledně jiné šumperské fotografky, Fanny Michalke, jedné z prvních žen moravské fotografie. Fanny se nám se svým ateliérem vyskytuje v 60. letech 19. století v Šumperku, v 70. letech v Litovli a v 80. letech v Kroměříži; ze všech míst je doložen nějaký portrétní vizitkový snímek s jejím označením. Jméno a příjmení lavíruje mezi podobami Fanny a Fanni, Michalke a Michalka, zní to německy, původem musela Františka být ovšem Moravačka jako poleno, rozená Brlíková z Velkého Újezda. Narodila se prý někdy začátkem roku 1838. Za manžela měla stejně starého Antona Michalku, obchodníka s porcelánem v Olomouci, jako by se ale pohybovala spíš s domácností svého bratra Antonína Brlíka, profesora reálky a později ředitele měšťanské školy. Mizivý počet dochovaných snímků dává tušit, že podnikání jí nikdy nepřineslo úspěch. Její fotografická kariéra skrývá ještě dost záhad a klíčem k některým by mohl být právě bratr: mohl jí být oporou nejen ekonomickou, ale jako učitel „reálných věd“ i technickou?






Zdroje snímků: Vlastivědné muzeum v Šumperku, Muzeum umění v Olomouci, Vít Urválek